Het belang van gezond ontbijt

< Terug naar overzicht

Het belang van gezond ontbijt

Daar sta je dan. Naast je bed om half acht ’s morgens.
Klaar om naar je werk te gaan, dat examen Duits te maken of de kampioenswedstrijd van de zaterdagamateurs te winnen. Een dag vol avonturen begint met de juiste energie, en waarschijnlijk met een goed ontbijt. Daarom vertellen we je graag meer over het belang van goed ontbijt.

 

Ontbijt

Het is nog niet bewezen dat het ontbijt overslaan een probleem is. Wel is inmiddels aangetoond dat mensen die hun ontbijt uitstellen vaker overgewicht hebben en vaker last van hart- en vaatziekten krijgen. Het zou dus kunnen dat gezonde mensen vaker of verantwoorder ontbijten, of dat het verband gewoon (nog) niet is aangetoond.

Denk maar zo: als je het ontbijt overslaat bestaat het risico dat de honger later alsnog gaat knagen.

 

Gezond ontbijten

Het is een kleine moeite om ervoor te zorgen dat je goed ontbijt. Als jij ’s morgens de juiste dingen in je lichaam stopt, dan zit je de hele ochtend vol met goede energie.

 

Macro’s

Koolhydraten geven je bijvoorbeeld deze energie. Je lichaam zet koolhydraten om in suikers en dat vormt een belangrijke energiebron voor je lichaam. Met sommige koolhydraten kun je wel beter voorzichtig zijn. Koolhydraten die weinig vezels bevatten en je lichaam snel omzet in suikers, zijn wat minder goed voor je (denk aan aardappelen versus volkoren pasta). Je lichaam wil liever trage koolhydraten die het langzaam verteert en omzet in energie. Deze goede koolhydraten vind je in vruchten en groente (al bevat fruit ook relatief veel snelle koolhydraten en suikers). Voordeel is wel dat fruit en groente ook nog vol nuttige vitamines, mineralen en vezels zitten. Eet de kleuren van de regenboog, dan krijg je veel verschillende voedingsstoffen binnen. Granen bevatten ook koolhydraten. Kies dan wel volkorengranen in je boterham (of je granola natuurlijk), vanwege de vezels en een stabieler energieniveau. Suiker, witbrood en chocoladecroissantjes bevatten ook koolhydraten… maar die kun je beter laten staan natuurlijk.

 

Eiwitten vind je in vlees, vis en zuivel. Oh ja, en in eieren natuurlijk, al is het wit van een ei niet hetzelfde als eiwit natuurlijk. Een beetje verwarrend. Eiwitten zorgen voor spierherstel, belangrijk als je gisteren weer tot middernacht op de padelbaan hebt gestaan of de sprint triatlon van Zandvoort op het programma hebt.

 

Vetten vind je bijvoorbeeld in zaden, noten en avocado’s. En in vette vis, maar dat is misschien niet zo lekker bij het ontbijt. Noten kun je natuurlijk zo uit de hand eten (of in je granola stoppen – of je neemt een granola waar al voldoende noten in zitten 😉). Ook allerlei oliën, zoals olijfolie, en boter bevatten veel vetten. De meeste Nederlanders krijgen voldoende vetten binnen uit hun dagelijkse voeding, de uitdaging qua macro’s is vaak meer op het gebied van eiwitten. En vitamines, mineralen en vezels – ook daarvan krijgen we in Nederland gemiddeld niet voldoende binnen.

 

Suiker

Suiker is een superefficiënte energiebron, en je hebt natuurlijk energie nodig.  Voor de dubbele triatlon bijvoorbeeld, om boodschappen te doen of sudoku’s op te lossen. Als je gewoon gezond eet, en geen bovenmatige inspanning doet, dan ben je waarschijnlijk beter af zonder extra suikers. Probeer daarom suiker te minimaliseren in de ochtend. Als je niet teveel bewerkte producten eet, dan gaat het meestal wel goed. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert je om niet meer dan 50-60 gram vrije suikers per dag te eten. Dat is dus de suiker in je thee, in cake, hamburgerbroodjes en ook in granola.

Ben je niet zeker? Draai dan de verpakking om en kijk even op de voedingswaardetabel. Als je gevoelig bent voor suiker, eet dan bessen en aardbeien in plaats van superzoete ananassen, mango’s en ander tropisch fruit.

 

Tijd

Neem de tijd voor je ontbijt (dat rijmt). Rustig eten en goed kauwen. Heb je geen zin in al dat gedoe ’s morgens? Leg dan alles de avond van tevoren klaar. Bedenk je ook dat je ontbijt je juist door je taaie morgen heen kan trekken, als je het goed doet. En als je iets eet dat lekker én goed voor je is, dan voel je je ook al snel beter. Je bent een gewoontedier, je kunt jezelf van alles aanleren.

 

Oot

Oot is gemaakt om lekker én goed voor je te zijn. Al onze granola’s zijn anders, maar ze hebben ook een paar dingen gemeenschappelijk. Ze bevatten een goede macro-mix, nooit meer dan 10% suiker en zitten vol vezels. We hebben recepten met weinig koolhydraten, helemaal suikervrije granola’s, en recepten zonder granen of juist met. Net waar jij zin in hebt. Als je je Oot eet met een beetje fruit en (magere/halfvolle) yoghurt of kwark dan begin je je dag hartstikke goed.

 

P.s. Heb je ook zin in granola met vezels, inhoud, eiwitten en weinig suikers? We hebben acht verschillende varianten. Als jouw favoriet op werkdagen vóór 22:00 uur bestelt heb je hem morgen al in huis.

Bestel nu >

< Terug naar overzicht