5 fabels over suiker

< Terug naar overzicht

5 fabels over suiker

Suiker.

Je lijf loopt erop, en je supermarkt staat er vol mee. Iedereen lijkt er wel een mening over te hebben. Dus gingen we op onderzoek uit om de grootste fabels over suiker uit de wereld te helpen. Vijf stellingen, die allemaal wel een beetje uitleg kunnen gebruiken.

 

1. Sommige suikers zijn slechter voor je dan andere

Ehm, nou: nee. Je lijf ziet suiker als brandstof, en het maakt niet uit of dat uit kristalsuiker, honing of glucosestroop komt, of uit een cake of een appel. Suiker is suiker. De enige reden waarom een appel beter voor je is dan een dubbele plak red velvet cake, is omdat een appel ook vitamines en mineralen, vezels en antioxidanten bevat. Daar is je lichaam natuurlijk dol op, maar dat had je moeder vast al eens tegen je gezegd.

 

2. Suiker is slecht voor je gezondheid

Suiker is een superefficiënte energiebron, en je hebt natuurlijk energie nodig.  Voor de dubbele triatlon bijvoorbeeld, om boodschappen te doen of sudoku’s op te lossen. Als je gewoon gezond eet, en geen bovenmatige inspanning doet, dan ben je waarschijnlijk beter af zonder extra suikers. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert je om niet meer dan 50-60 gram vrije suikers per dag te eten. Dat is dus de suiker in je thee, in cake, hamburgerbroodjes en ook in granola. Groente en fruit hoef je niet mee te tellen.

 

3. Je hoeft alleen bij zoete dingen naar het suikergehalte te kijken

Daar kunnen we wel duidelijk over zijn: nee. Natuurlijk zit er suiker in frisdrank, waterijsjes en in Tony’s chocoladerepen met karamel en zeezout. Maar het zal je misschien verbazen hoeveel suiker er verstopt zit in hamburgerbroodjes, salade-dressing of in een blik tomatensoep. Dat smaakt allemaal misschien niet per se zoet, maar er zit wel degelijk suiker in.

 

4. ‘Zonder toegevoegde suikers’ = suikervrij

Ja en nee. Als er op de verpakking staat dat er geen ‘toegevoegde suikers’ in zitten, dan is dat natuurlijk zo. Geen kristalsuiker, geen glucosestroop, melasse of een andere suiker. Vaak vind je in een dergelijk product andere dingen die zoet maken, zoals fruit. Tropische vruchten, dadels en vijgen zijn van zichzelf natuurlijk al kneiterzoet. Rozijnen zijn een goed voorbeeld. Daar zitten veel nuttige voedingsstoffen in, maar ze bevatten ook bijna 60% natuurlijke suikers. Geen wonder dat sommige mueslis 20% suiker bevatten.

 

5. Weinig of geen suiker is altijd goed voor je

Nee. Het gaat er namelijk niet om wat je er niet in je lijf stopt, maar wat je er wel in stopt. Een cola light, met nul suiker en nul calorieën zit wel vol met cafeïne en zoetstoffen waar je lichaam eigenlijk alleen maar van in de war raakt. Je lichaam draait op koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten, op vitamines en mineralen. Het is het belangrijk dat je van al die dingen voldoende binnenkrijgt. Eet dus je groente en je fruit en zorg voor genoeg vezels. De natuurlijke suiker in je banaan past prima in een gebalanceerd dieet. Daar past zelfs een stukje Tony’s in.

 

Voor we het vergeten

Onze granola bevat altijd minder dan 10% suiker, dat is dik onder het gezonde advies van 15% van Het Voedingscentrum. Te veel suiker als ontbijt is ook geen goed idee. ’s Morgens heb je wel wat energie nodig natuurlijk, maar vooral ook vezels, vetten en eiwitten. Dan begin je niet als een stuiterende puppy aan je ochtend, en heb je ook niet om half elf al weer honger.

Dan kun je mooi je beste evenwichtige, uitgebalanceerde professionele zelf zijn. Als je wilt natuurlijk. Je mag ook om zeven uur in de Amstel springen en gaan wildzwemmen tussen de woonboten. Het is jouw wereld.

 

Als je jouw granola op werkdagen vóór 22:00 uur bestelt, dan heb je het morgen in huis!

< Terug naar overzicht