Waarom we de hele tijd maar dooremmeren over gezond ontbijten

< Terug naar overzicht

Waarom we de hele tijd maar dooremmeren over gezond ontbijten

 

Sta je dan.
Naast je bed, half acht ’s morgens.

Op naar je werk, je examen Duits of de kampioenswedstrijd in de derde divisie zaterdagamateurs.

Een dag vol avonturen begint met de juiste energie, en waarschijnlijk met een goed ontbijt.

Zo zit het.

 

Ontbijt
We zouden het graag anders vertellen, maar is er geen wetenschappelijk bewijs dat ontbijten goed voor je is. Het is niet bewezen dat overslaan een probleem is. Wel is aangetoond dat mensen die hun ontbijt uitstellen vaker overgewicht hebben en vaker last van hart- en vaatziekten krijgen. Geen reden dus, maar wel bewijs. Het zou kunnen dat gezonde mensen vaker ontbijten, of dat het verband gewoon (nog) niet is aangetoond. Maar er is dus wel een verband. Dit artikel legt het goed uit, en ontbijten lijkt dus een goed idee.

 

Gezond ontbijten
Het is een kleine moeite om ervoor te zorgen dat je goed ontbijt. Als jij er ’s morgens de juiste dingen in stopt, dan zit je de hele ochtend vol met goede energie.

 

Macro’s
Koolhydraten geven energie. Goede koolhydraten vind je in fruit en groente, die gratis en voor niks ook nog vol met nuttige vitamines, mineralen en vezels zitten. Eet de kleuren van de regenboog, dan krijg je veel verschillende voedingsstoffen binnen. Granen bevatten ook koolhydraten. Kies volkorengranen in je boterham (of je granola natuurlijk), voor veel vezels en een lekker stabiel energieniveau. Suiker, witbrood en chocoladecroissantjes bevatten ook koolhydraten, maar die kun je beter laten staan natuurlijk.

Eiwitten vind je in vlees, vis en zuivel. Oh ja, en in eieren natuurlijk, al is het wit van een ei niet hetzelfde als eiwit natuurlijk. Heel verwarrend. Eiwitten zorgen voor spierherstel, belangrijk als je gisteren weer tot middernacht op de padelbaan hebt gestaan of de sprint triatlon van Zandvoort op het programma hebt. Als je niet dol op vlees en/of zuivel bent, kun je altijd een schep poeder gebruiken.

Vetten vind je in zaden, noten en avocado’s. En in vette vis, maar dat is misschien meer iets voor later. Noten kun je natuurlijk zo eten (of in je granola stoppen). Denk ook aan kokosolie en amandelboter.

 

Suiker
Suiker levert veel energie en het heeft verder geen inhoud, je hebt er eigenlijk niks aan. Probeer suiker te minimaliseren in de ochtend. Als je niet teveel bewerkte dingen eet, dan gaat het meestal wel goed. Ben je niet zeker? Draai dan de verpakking om en kijk even op de voedingswaardetabel. Als je gevoelig voor bent voor suiker, eet dan bessen en aardbeien in plaats van ananassen, mango’s en ander tropisch fruit. Check dit rijtje, dat maakt echt nog wel wat uit per soort.

 

Tijd
Neem de tijd voor je ontbijt (dat rijmt). Rustig eten en goed kauwen. Heb je geen zin in al dat gedoe ’s morgens? Leg dan alles de avond van tevoren klaar. Bedenk je ook dat je ontbijt je juist door je taaie morgen heen kan trekken, als je het goed doet. En als je iets eet dat lekker én goed voor je is, dan voel je je ook al snel beter. Je bent een gewoontedier, je kunt jezelf van alles aanleren.

 

Oot
Oot is gemaakt om lekker én goed voor je te zijn. Al onze granola’s zijn anders, maar ze hebben ook een paar dingen gemeenschappelijk. Ze bevatten een goede macro-mix, nooit meer dan 10% suiker en zitten vol vezels. We hebben recepten met weinig koolhydraten, met superweinig suiker en zonder granen of juist met. Net waar jij zin in hebt. Als je het eet met een beetje fruit en yoghurt dan begin je je dag goed.

 

Bestel nu >

 

Team Oot

< Terug naar overzicht