Muesli, cruesli en granola: wat is het verschil?

< Terug naar overzicht

Muesli, cruesli en granola: wat is het verschil?

Muesli, krokante muesli, cruesli en granola. Wat is wat en welke is het meest gezond? Het is tijd voor licht in de ontbijtgranen-chaos. We vertellen je in 3 minuten hoe de vork in de steel zit.

Muesli, cruesli en granola

In de basis lijken muesli, krokante muesli (cruesli) en granola best veel op elkaar. Het zijn mixen van bijvoorbeeld haver of tarwe, wat noten, pitten en zaden, en eventueel wat gedroogd fruit. Het grote verschil: muesli is niet gebakken, krokante muesli en granola zijn dat wel. Bakken doe je in een oven, al wordt bij grote fabrikanten de krokante muesli en granola vaak ook op lagere temperatuur ‘gedroogd’ zodat hij extra lang houdbaar blijft (minder vocht). Het bakken zorgt voor een krokante textuur, en als je bijvoorbeeld siroop aan de mix toevoegt, of een andere handige oplossing zoals amandelpasta of opgeklopt eiwit, dan krijg je lekkere krokante clustertjes waar velen dol op zijn.

Nog even over cruesli: dat is de productnaam van een grote fabrikant. Het was een van de eerste krokante muesli’s in Nederland, en daarom noemen veel mensen alle krokante muesli Cruesli. Net als bij Maggi of aspirine.

Het verschil tussen muesli, cruesli en granola

Muesli verschilt dus van cruesli en granola doordat hij niet gebakken is, waardoor het een zachte, losse structuur heeft. Cruesli en granola worden wel gebakken en zijn hierdoor wat krokanter van textuur (en bestaan vaak uit brokjes). De brokken zijn bij cruesli vaak wat groter dan bij granola. Granola wordt meestal gemaakt met haver als basis en rijk gevuld met noten, pitten en zaden (als je een goede hebt ;). Cruesli wordt vaak in grote hoeveelheden geproduceerd in een fabriek (dus niet ambachtelijk) en is vaak minder rijk gevuld en gezoet met wat goedkopere grondstoffen zoals honing of suiker.

Wat is gezonder: muesli, cruesli of granola?
Muesli is niet per definitie gezonder dan granola of andersom. Zoals met alles, gaat het om de inhoud. Dus lees vooral de achterkant van het pak, en niet de voorkant. Een paar dingen waar je op kunt letten:

Volkoren granen
Kies voor een product met volkoren granen (bijv. volkoren haver). Deze zijn gemaakt van de hele graankorrel, waardoor ze veel meer vezels, ijzer en vitamines bevatten. En wist je dat het eten van genoeg volkoren granen je risico op bepaalde hartziekten en diabetes type 2 kan verlagen?

Laag in suikers
Je lichaam heeft suikers nodig om te kunnen denken en bewegen. Je lichaam maakt deze suikers van meervoudige koolhydraten (zetmeel) of haalt ze uit eenvoudige suikers (toegevoegde suikers zoals rietsuiker). Eenvoudige suikers kun je het beste met mate eten, want deze zijn niet goed voor je gezondheid. Je kunt je suikerinname in de gaten houden door te kijken het suikergehalte van een voedingsproduct (het aantal gram suiker per 100 gram product). Bij ontbijtgranen is het suikergehalte bij voorkeur minder dan 16% volgens het Voedingscentrum (en bij Oot altijd minder dan 10%). Bij andere productgroepen kan dat meer of minder zijn.

Veel vezels
Voedingsvezels houden je darmen gezond, verlagen je cholesterol en geven een langdurig verzadigd gevoel na het eten. Sommige ontbijtgranen zijn gemaakt van volkorengranen en die zitten vol vezels. Ze zijn gemaakt van de hele graankorrel en daardoor bevatten ze meer vezels, ijzer en vitamines. Kies bij voorkeur ontbijtgranen die ‘rijk aan vezels’ zijn (meer dan 6 gram vezels per 100 gram product).

Bron van eiwitten
Eiwitten helpen je net als vezels om langer verzadigd te blijven en ze zijn een bouwstof voor je lichaam (ook buiten sport om). Al je cellen bevatten eiwit. Je lichaam vernieuwt zich constant door nieuwe cellen te maken of cellen te herstellen. Eiwitten zorgen ervoor dat je lichaam dit proces kan blijven uitvoeren. Het is dus belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Als meer dan 12% van de energie uit eiwitten komt, wordt een product ‘bron van eiwitten’ genoemd.

Hebben we een winnaar: muesli, cruesli of granola?
Een echte winnaar hebben we niet, maar zolang je kiest voor een volkoren ontbijtgraan met weinig suiker en met veel vezels en eiwitten zit je dus goed! En met veel noten, pitten en zaden krijg je extra vitamines en mineralen binnen. Bij Oot vinden we het belangrijk dat de granola die je eet ook echt goed voor je is: gezonde granola maken is onze grote missie. Daarom maken we alleen ontbijtgranen (in ons geval granola’s) die voldoen aan al deze criteria. Als je je ochtend begint met goede energie, dan kun je de wereld aan. Zet hem op vandaag!

P.s. Ook zin in volkoren granola met veel vezels, eiwitten en weinig suikers? We hebben acht verschillende soorten. Als je jouw favoriet op werkdagen voor 22:00 uur bestelt heb je hem morgen al in huis.

Bestel nu >

< Terug naar overzicht