Muesli, cruesli en granola: wat is het verschil?

< Terug naar overzicht

Muesli, cruesli en granola: wat is het verschil?

Met alle verschillende producten die je tegenwoordig in online winkels en supermarkten vindt, kan het soms best lastig zijn om de écht gezonde producten eruit te halen. Een vraag die we regelmatig krijgen van onze klanten: wat is het verschil tussen de granola van Oot, en muesli en cruesli? En welk type ontbijtgraan is gezonder? Hieronder leggen we je er meer over uit!

 

Het verschil tussen muesli, cruesli en granola
In de basis lijken muesli, cruesli en granola best veel op elkaar. Het zijn mixen van bijvoorbeeld haver, wat noten, pitten en zaden, en eventueel wat gedroogd fruit. Muesli verschilt van cruesli en granola doordat het niet gebakken is, waardoor het een zachte, losse structuur heeft. Cruesli en granola worden wel gebakken en zijn hierdoor wat knapperiger qua structuur (en bestaan vaak uit brokjes). De brokken zijn bij cruesli vaak wat groter dan bij granola. Dat laatste zit qua structuur een beetje tussen cruesli en muesli in.

 

Wat is gezonder: muesli, cruesli of granola?
Eigenlijk is hier niet direct een antwoord op te geven, want of een type ontbijtgraan gezond is hangt heel erg af van het merk en product dat je precies koopt. Soms kan een type muesli bijvoorbeeld heel gezond zijn, terwijl een muesli van een ander merk juist helemaal niet gezond is. Om je toch een beetje te helpen, hebben we hieronder een lijstje gemaakt met een paar dingen waar je op kunt letten tijdens je aankoop. Zo weet je zeker dat je een gezonde muesli, cruesli of granola eet!

 

Volkoren granen
Kies voor een product met volkoren granen (bijv. volkoren haver). Deze zijn gemaakt van de hele graankorrel, waardoor ze veel meer vezels, ijzer en vitamines bevatten. En wist je dat het eten van genoeg volkoren granen je risico op bepaalde hartziekten en diabetes type 2 kan verlagen?

 

Laag in suiker
Je lichaam heeft suikers nodig om te kunnen denken en bewegen. Iets positiefs dus, maar alleen als je het met mate eet. Zoals je waarschijnlijk al weet kan het eten van te veel suiker namelijk wel slecht zijn voor je gezondheid. Daarom is het belangrijk om te letten op hoeveel suiker je per dag eet. Dit kun je doen door te kijken naar het suikergehalte van een voedingsproduct (het aantal gram suiker per 100 gram product). Bij ontbijtgranen is het suikergehalte bij voorkeur minder dan 16% volgens het Voedingscentrum (en bij Oot altijd minder dan 10%). Bij andere productgroepen kan dat meer of minder zijn.

 

Veel vezels
Vezels zijn belangrijk omdat ze veel positieve effecten hebben op je gezondheid. Ze houden onder andere je darmen gezond, verlagen je slechte cholesterolgehalte, en geven je een verzadigd gevoel na het eten. Dat laatste kan je helpen om minder snel weer trek te hebben, waardoor je ook minder snel behoefte hebt aan (ongezonde) tussendoortjes. Kies daarom bij voorkeur ontbijtgranen die ‘rijk aan vezels’ zijn (meer dan 6 gram vezels per 100 gram product).

 

Rijk aan eiwitten
Naast vezels zijn ook eiwitten belangrijke stofjes voor je lichaam (ook buiten sport om). Ze zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat je je langer verzadigd voelt. En daarnaast zijn ze een bouwstof voor je lichaam: alle cellen bevatten eiwit. Je lichaam vernieuwt zich constant door nieuwe cellen te maken, of door cellen te herstellen. Eiwitten zijn nodig zodat je lichaam dit proces blijvend uit kan voeren. Best belangrijk dus om genoeg eiwitten binnen te krijgen! Kies daarom voor ontbijtgranen die een bron van eiwitten zijn. Die bevatten altijd meer dan 12% eiwitten.

 

Wie is de winnaar: muesli, cruesli of granola?
Een echte winnaar hebben we niet, maar zolang je kiest voor een volkoren ontbijtgraan met weinig suiker, en veel vezels en eiwitten zit je dus goed! Bij Oot vinden we het belangrijk dat de granola die je eet ook echt goed voor je is. Daarom maken we alleen ontbijtgranen (in ons geval granola’s) die voldoen aan al deze criteria.

Zin om Oot te proberen? Als je op werkdagen vóór 22:00 uur bestelt, heb je morgen al verse granola in huis.

 

< Terug naar overzicht