Onze favoriete tips voor een gezonde levensstijl

< Terug naar overzicht

Onze favoriete tips voor een gezonde levensstijl

Als je goed eet, genoeg beweegt en voldoende slaapt en ontspant, dan gaan er al veel dingen goed. Maar hoe doe je al die dingen precies zonder dat je er meteen een wetenschappelijke studie van hoeft te maken?

Hier zijn een paar van onze favoriete praktische tips die je misschien nog niet kende.

 

1. Slaap

Oké, wij maken natuurlijk granola en dus zouden we je ontbijt graag op nummer 1 zetten. Toch is slaap minstens zo belangrijk als goed en gezond eten. En dan bedoelen we genoeg slaap én goede slaap graag. Hoeveel je nodig hebt verschilt nogal per persoon. 90% van de mensen heeft genoeg aan 7 tot 9 uur slaap. Als jij voor je wekker wakker wordt, dan zit je meestal wel goed. Lukt dat niet, heb je moeite om in te slapen of word je steeds wakker? Ga dan vroeger naar bed, of vaker op dezelfde tijd, doe je digitale gadgets eerder uit voor je gaat slapen en probeer meditatie. Als dat allemaal niet werkt, lees er dan eens een goed boek over of bel de dokter.

 

2. Eet

Echt gezond eten is toch nog wel ingewikkeld. Maar met een paar simpele dingen om je aan vast te houden kom je een heel eind:

  • Eet groente en fruit. Probeer elke dag een regenboog aan kleuren binnen te krijgen, dan krijg je echt heel veel goede voedingsstoffen binnen.
  • Denk aan vezels en eiwitten en eet niet te veel suiker. Draai de verpakking eens om om te kijken wat erin zit. Maar deze tip is waarschijnlijk al bij je bekend 😉

Het is ook interessant om eens op je gewoontes te letten. Eet je elke dag koekjes bij de thee om half elf, dan gaat je lichaam daar vanzelf op rekenen. Zo’n gewoonte kun je gemakkelijk afleren als je  een paar weken volhoudt om het niet te doen. Meer water drinken kan een nieuwe goede gewoonte worden bijvoorbeeld. Voor je het weet heb je dan om half elf dorst in plaats van honger. Probeer maar. Je lijf is dol op ritme, dus als je er op gezette tijden gezonde dingen in stopt, dan ben je daar voor je het weet aan gewend.

 

3. Beweeg

Je hoeft echt niet meteen in training voor de dubbele triatlon, maar elke dag bewegen is natuurlijk heel goed voor je. Je bent niet gemaakt om de hele dag op je bips te zitten, en bij gebrek aan bizons om achteraan te rennen, moet je iets anders verzinnen. Tienduizend stappen enzo.

Al dat zitten is ook niet goed voor je gewrichten en je mobiliteit, en dat is andere koek. Als je die niet gebruikt worden ze stijf, inactief of inefficiënt. Als je een kantoortijger bent, ga dan op pilates of yoga. Je kunt ook aan je bedrijfsarts of je fysiotherapeut vragen of die een paar oefeningen voor je heeft. Het went snel en ze kosten vaak maar heel weinig tijd. Hoe cool zou het zijn als je op je 80ste ook nog op de fiets kunt springen?

 

Een paar dingen die je elke dag kunt doen:

  • Elk half uur even opstaan en je benen strekken. Of zelfs vijf squats, lunges of die fysio-oefening natuurlijk.
  • Ga naar buiten tijdens de lunch. Wandel, ontspan en geniet van de verse zuurstof.
  • Vergader en bel lopend of staand. Je collega’s wennen vast wel aan de vogelgeluiden aan de andere kant van de lijn.
  • Haal vaker een glas water uit de keuken. Water én beweging zijn allebei goed voor je.
  • Dol op spelletjes? Download de Ommetje App van hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Wij maken hier op kantoor ook gretig gebruik van sinds de lockdown (en Jordy van logistiek staat op dit moment bovenaan onze ranglijst 😉)

 

Oh ja. Oot is natuurlijk gemaakt om lekker en goed voor je te zijn. Het is een uitgebalanceerd ontbijt waarin alles zit wat je ’s morgens nodig hebt. Als je jouw granola op werkdagen vóór 22:00 uur bestelt, dan heb je hem morgen in huis!

 

Bestel nu >

< Terug naar overzicht