Wat is Keto?

< Terug naar overzicht

Wat is Keto?

Koolhydraatarm en ketogeen (keto) eten. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is het eigenlijk? Wat betekent keto, waarom zou je geen koolhydraten willen eten en voor wie is dat een goed idee. We doken erin, en vertellen je natuurlijk ook welke granola goed in een koolhydraatarm dieet past.

 

Ketose en ketogeen
Ketose, of een ketogene toestand is een staat van verbranding in je lichaam. Als je lijf in ketose is, betekent het dat de energie uit vetverbranding komt en niet uit suikerverbranding. Bij een ketogeen dieet zorg je ervoor dat je lichaam geen suikers heeft om te verbranden en dus in ketose blijft.

 

Energie
Je lichaam heeft energie nodig. Om boodschappen te doen, moeilijke sommen te maken of de dubbele triatlon te doen bijvoorbeeld. De eerste bron die je lijf gebruikt is glucose. Glucose is suiker dat via je bloed naar je spieren en je brein gestuurd kan worden. Je hebt daarvan een voorraadje in je lijf, ongeveer genoeg voor 2000 calorieën. Daarna is het op. Koolhydraten zijn een snelle bron van energie. Het lichaam kan gemakkelijk glucose maken van pasta, een appel of een witte boterham. Zo vul je je voorraad weer aan en kun je weer verder.

 

Wondermachine
Als je je glucose voorraad niet of niet voldoende aanvult, schakelt je lichaam als een soort hybride-motor over op vetverbranding. Je wondermachine maakt ketonen van je vet, en gebruikt die als energie, in plaats van glucose. Tamelijk briljant als je het ons vraagt. Een ketogeen dieet zet je lichaam dus in een andere stand. Je stopt weinig koolhydraten en suiker in je lijf, zodat het constant in de vetverbrandingsmodus zit. Handig als je een beetje wilt afvallen.

 

Het dieet
Met een ketogeen dieet kun je nog steeds van alles eten, zolang je opgeteld maar niet meer dan 50 gram koolhydraten binnen krijgt. 50 gram, dat is ongeveer net zoveel als in twee bananen, drie bruine boterhammen of één kleine portie pasta. Geen suiker dus, en geen koolhydraatrijke producten. Je kunt wel nog steeds eiwitrijke en gezonde vette producten eten zoals vis en vlees, zaden, groente, kaas, avocado en eieren. Af en toe een stuk donkere chocolade (pfewww…) of een glas rode wijn is oké. Zo lang je maar binnen de 50 gram blijft.

 

Kritiek
Je lijf is een machine die we nog niet helemaal uitgedokterd hebben. Er is zeker ook kritiek op het ketogene dieet, zoals op bijna alle diëten natuurlijk. Dus lees je goed in voor je eraan begint. Denk aan je vezels en eet gezonde vetten, en zorg ervoor dat je nog steeds al je voedingsstoffen binnenkrijgt. Aan de andere kant: je hoeft ook niet gelijk een die-hard keto’er te worden om van de voordelen van minder suiker en minder koolhydraten te profiteren. Een beetje minder van beide zorgt al snel voor een wat gelijkmatiger energieniveau, en is handig als je een beetje wilt afvallen.

 

Granola
Minder suiker is bij al onze granola’s topprioriteit. Goede granola hoeft niet ramvol met suiker, honing of stroop te zitten, dat is geen goed begin van je dag. Draai onze pakken maar om, en vergelijk die met een pak uit de supermarkt. Voor wie ook graag ontbijt met weinig koolhydraten hebben we twee granola’s Keto Granola en Paleo Mix. Proberen? Bestel gelijk hier je koolhydraatarme granola. Als je vóór 19.00 uur bestelt, heb je morgen je keto-granola al in huis.

 

Liefs.

Team Oot

< Terug naar overzicht