Waarom is gezond ontbijten belangrijk?

< Terug naar overzicht

Waarom is gezond ontbijten belangrijk?

Elke dag veel energie hebben zodat je alles kunt doen wat je maar wilt. Klinkt niet verkeerd, toch? Je voeding (en specifiek je ontbijt) kan daarin een belangrijke rol spelen. Des te belangrijker is het dus om met gezond ontbijt de dag te starten. We vertellen je graag wat meer over het belang van gezond ontbijten en hoe je dit in jouw ochtendroutine kunt opnemen.  

Waarom (gezond) ontbijt belangrijk is
Nadat je wakker bent geworden is het belangrijk om je stofwisseling op gang te brengen. Dit doe je simpelweg door te eten. Als je niet eet dan begin je de dag futloos en kun je je minder goed concentreren. Een gezond en gebalanceerd ontbijt heeft invloed op meerdere onderdelen in ons lijf en leven. Denk bijvoorbeeld aan je energiebalans gedurende de dag. Ontbijten kan helpen om deze energiebalans te behouden. Als je opstaat en actief wordt heeft je lichaam dus snel nieuwe energie nodig. Deze energie kan deels komen uit de reserves die je lichaam heeft opgeslagen. Maar je kunt je lichaam ook helpen door het te voorzien van nieuwe energie door te ontbijten. Daarbij is een gevarieerd ontbijt met veel verschillende voedingsstoffen belangrijk. En naast nieuwe energie geeft ontbijten je ook een rustmoment voordat je dag écht begint. Dat kan ook helpen om je meer uitgerust en energieker te voelen. 

Goed ontbijten, wat houdt dat in?
Een goed ontbijt bevat veel verschillende voedingsstoffen voor je lichaam en zit vol met vitamines en mineralen. Mineralen, zoals calcium en magnesium, komen in kleine hoeveelheden voor in eten en drinken. Ze zijn goed voor normale groei en ontwikkeling, en een goede gezondheid. Ontbijt-ingrediënten zoals yoghurt en vers fruit bevatten veel van deze vitamines en mineralen. 

Ook is het belangrijk dat je ontbijt weinig (snelle) suikers en juist veel vezels bevat. Te veel suiker zorgt voor grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Vezels zorgen juist voor het omgekeerde. Ze stabiliseren je bloedsuikerspiegel waardoor je een constanter energieniveau behoudt. Complexe koolhydraten (zoals haver) zorgen voor zo’n langdurige afgifte van energie.  

Tot slot kan het ook geen kwaad om de tijd te nemen voor je ontbijt: rustig eten en goed kauwen dus. Heb je moeite om in de ochtend uit bed te komen? Misschien helpt het om de avond ervoor alvast (een deel van) je ontbijt klaar te leggen, zodat je wat minder handeling hebt in de ochtend.   

De Oot-ontbijtchallenge, doe jij al mee? 
Wist je dat we de hele maand januari de dag starten met gezond ontbijt? Als je het leuk vindt om ook mee te doen, dan kun je je gemakkelijk inschrijven. Je ontvangt de rest van de maand januari handige tips en tricks zoals lekkere en makkelijke recepten, tips van experts, informatie over nieuwe routines en ervaringen van mede-challengers. Meer weten over de challenge? Hier vind je extra informatie.

Heb je vragen? Je kunt ons altijd een mailtje sturen ([email protected]). En heb je nog geen granola in huis? Je kunt hier verse Oot bestellen die het best bij jouw doel past. 

Fijne dag,
Het team van Oot 

< Terug naar overzicht