Goede voornemens? Zo houd je ze lekker lang vol

< Terug naar overzicht

Goede voornemens? Zo houd je ze lekker lang vol

80% van de Nederlanders heeft elk jaar nieuwe voornemens. De populairste daarvan? Je minder druk maken om dingen, meer sporten en bewegen, en gezond(er) gaan eten. Misschien had jij voor het nieuwe jaar ook goede voornemens waar je deze maand mee startte. Het maken van nieuwe voornemens kan soms al een uitdaging zijn, maar wat vaak nog uitdagender is, is het volhouden ervan. Ben jij nog op zoek naar manieren om goede voornemens vol te houden? In deze blogpost hebben we 5 tips voor je op een rij gezet. 


Goede voornemens, wat zijn het eigenlijk?

Goede voornemens worden vaak aan het eind van het jaar gemaakt, het zijn de doelen die je het jaar erna wilt realiseren. Het zijn vaak geen eenmalige doelen, maar doelen die je op de lange termijn blijvend wil behalen. Een goed voornemen kun je daarom ook zien als een soort nieuwe gewoonte die je jezelf wil aanleren.  


Over gewoontes gesproken

Wist je dat bijna 50% van alles wat je doet een gewoonte is? Deze gewoontes kunnen heel handig zijn: ze zorgen ervoor dat je allerlei dingen kunt doen zonder erover na te denken. Bijvoorbeeld dat je standaard na het eten je tandenpoetst, of dat je tijdens het sporten veel water drinkt. Maar soms kunnen gewoontes minder handig zijn of je zelfs in de weg zitten. Dat is vaak het geval als je jezelf een nieuwe gewoonte wil aanleren (in andere woorden: als je een goed voornemen vol wil houden). Je bent je oude patroon dan al zo gewend dat elke verandering in je patroon extra uitdagend wordt. Maar niet getreurd, gewoontes veranderen is hartstikke mogelijk en hopelijk helpen deze tips je een beetje in de goede richting! 


5 tips om je goede voornemens vol te houden (en er een gewoonte van te maken)
 


1. Kies 1 of 2 voornemens waar je je blijvend op wil focussen
 

Gezonder eten, meer plantaardig eten, elke dag 30 minuten bewegen, een uur eerder opstaan en minder op de telefoon willen zitten. Misschien herken je jezelf hierin, althans in het aantal nieuwe voornemens die je graag wil volhouden. Maar te veel gewoontes veranderen op hetzelfde moment werkt minder goed om twee redenen. Allereerst zorgt het ervoor dat je je aandacht verdeelt, waardoor je minder focus hebt op de verandering.  Een tweede nadeel: als een van de vele voornemens niet lukt, dan kan dat demotiverend werken voor je andere goede voornemens. Dus het beste kies je 1 of 2 goede voornemens die voor jou heel belangrijk zijn en focus je je daarop: veel meer kans op succes!  


2. Maak je voornemens zo concreet mogelijk (als je dit nog niet hebt gedaan)

Waarschijnlijk heb je dit weleens eerder gehoord: het is belangrijk dat je je voornemen(s) zo concreet mogelijk hebt gemaakt. ‘Ik wil meer gaan sporten’ is nog best abstract. Is dit 1 of 2 keer per week, of 4 keer, of elke dag van de week? En wat voor sport wil je gaan doen? Als je doel abstract is, heb je weinig handvaten om daadwerkelijk de activiteit uit te voeren, wat voor uitstelgedrag kan zorgen. Met een concreet doel weet je precies wat je wil gaan doen en wanneer. Bijvoorbeeld: ‘ik ga elke maandag en donderdag om 08:00 uur 20 minuten hardlopen in het park’. 


3. Zorg ervoor dat het leuk blijft

Hou het leuk! Dat kun je op verschillende manieren doen. Als je bijvoorbeeld elke dag 30 minuten buiten wil wandelen, kun je tijdens het wandelen naar je favoriete artiest luisteren of naar de nieuwste aflevering van een podcast die je leuk vindt. En wat ook kan helpen is om iemand te vinden om het samen mee te doen. Zo kun je elkaar blijven motiveren (en natuurlijk is het ook gezellig). 


4. Geef jezelf een (tussentijdse) beloning

Het aanleren van een nieuwe gewoonte duurt vaak een tijdje, misschien wel een paar maanden. Je ziet niet direct resultaat en het wachten zonder meteen ‘beloond’ te worden kan demotiverend zijn. Waarom niet jezelf in de tussentijd gewoon lekker belonen? Je kunt jezelf bijvoorbeeld blij maken met iets voor elke 10 dagen dat je je voornemen volhoudt. Of een andere manier van belonen kan door het ‘als… dan…’ principe: ‘als ik een half uurtje heb hardgelopen, dan beloon ik mezelf met het kijken van een extra aflevering van mijn favoriete serie’. Het koppelen van een beloning aan je voornemen maakt het niet alleen leuker, maar werkt ook indirect positief op je voornemen.   


5.
Blijf terugkomen op je ‘waarom’
Er zijn waarschijnlijk allerlei verschillende redenen waarom je een goed voornemen wil volhouden. Waarom is specifiek dit voornemen belangrijk voor je? Door hier goed over na te denken (en misschien zelfs op te schrijven) kom je terug tot de kern van jouw persoonlijke doelen. Als je voornemen is om ‘elke dag 2 stuks fruit te eten’ kunnen achterliggende redenen zijn: om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen, zodat je je fitter en energieker voelt, ook in de avond, waardoor je meer aanwezig bent in de tijd die je doorbrengt met mensen die je belangrijk vindt. Dat laatste is dan jouw ‘waarom’. Als je even motivatie verliest, kan het helpen om weer even terug te keren naar jouw ‘waarom’. 


Hopelijk helpen deze tips je om van je voornemens nieuwe gewoontes te maken die lekker lang bij je blijven. Mocht je vragen of opmerkingen hebben over deze blogpost, dan kun je ons natuurlijk altijd een mailtje sturen ([email protected]). 
 


P.s. Een goed ontbijt kan je helpen jezelf energieker te voelen gedurende de dag, wat het makkelijker maakt om je nieuwe voornemens vol te houden
😊 Heb je geen granola meer in huis, maar wel zin in verse Oot? Als je op werkdagen vóór 19:00 uur besteld, heb je het morgen al in huis. 

< Terug naar overzicht