Voor elk doel een granola

< Terug naar overzicht

Voor elk doel een granola

Gezond ontbijten kan op allerlei verschillende manieren. Koolhydraatarm? Of juist eiwitrijk om je sportdoelen te behalen? Er is niet 1 juiste manier om gezond te ontbijten. Wat jouw doel is, dat weet jijzelf natuurlijk als geen ander. Om je te helpen bepalen wat gezond voor jou betekent, hebben we een aantal gezondheidsdoelen op een rij gezet met de granola’s die daar het best bij passen. 

Eiwitrijk ontbijt (bijvoorbeeld voor meer spieropbouw)
Eiwitten, je kent ze vast wel. Het zijn voedingsstoffen, net zoals koolhydraten en vetten. Ze zitten in allerlei soorten eten (bijv. vis, noten en haver) en helpen bij het opbouwen, herstellen en behouden van je spieren. Daarnaast zorgen eiwitten er ook voor dat je je langer verzadigd voelt. Wist je dat er in een portie granola van Oot (bijv. Crunchy Nuts en Keto Granola) evenveel eiwit zitten als in 1 ei? Dat komt doordat Oot tjokvol noten, zaden en pitten zit. Daar zitten heel veel eiwitten in. Per portie van 40 gram bevat de Crunchy Nuts maar liefst 5,5 gram eiwitten.   

Koolhydraatarm (keto) ontbijt 
Ben je juist op zoek naar een koolhydraatarm ontbijt? Het kan mogelijk helpen bij afvallen of de behandeling van bijvoorbeeld diabetes (door een positief effect op de bloedsuikerwaarden). Je vraagt je misschien af of de granola van Oot past in een koolhydraatarm of keto-dieet. Van onze 6 smaken zijn er 2 laag in koolhydraten: de Paleo Mix en de Keto Granola. Beide smaken passen in een koolhydraatarm dieet. Ze bevatten daarnaast geen granen en door de vele noten, pitten en zaden zijn ze rijk aan eiwitten en (onverzadigde) vetten. Per portie bevat de Paleo Mix 6,9 gram koolhydraten. De Keto Granola is zelfs nog lager in koolhydraten: 3,9 gram per portie. Hierdoor past deze granola ook heel goed in een keto dieet! 

Suikerarm ontbijt
Er wordt een hoop beweerd over suikers. Over een ding zijn we het allemaal wel eens, te veel suiker is niet goed voor je. Het Voedingscentrum adviseert om producten te consumeren die minder dan 16% suikers bevatten. Alle granola’s van Oot bevatten minder dan 10% suikers (en alleen natuurlijke). Voor wie zo min mogelijk zoet wil eten is de Chia Spice de beste keuze. Deze bevat slechts 1,3% suikers (alleen uit haver en noten) en kan dus een goede match zijn met jouw doel.  

De Chia Spice krijgt zijn bijzondere smaak door een mix van cashewnoten, geraspte kokos en kruiden. En hij bevat natuurlijk chiazaad, vandaar de naam. Fijn feitje: chiazaad vertraagt de snelheid waarmee koolhydraten in je lichaam naar glucose (suiker dus) worden omgezet, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Hierdoor ervaar je minder suikerpieken en energiedips.  

Rijk aan antioxidanten 
Antioxidanten is een verzamelnaam voor stoffen zoals de vitamines E en C, mineralen en andere voedingsstoffen. Ze zorgen er voor dat vrije radicale stoffen geen kans maken in ons lichaam. Deze radicalen zijn agressieve stoffen. Antioxidanten die via gezond eten je lichaam binnenkomen spelen een belangrijke rol bij het wegwerken van vrije radicalen. Eigenlijk kun je antioxidanten omschrijven als een soort ‘pacman’ die schadelijke stoffen uit onze cellen afvoert (en dus schade voorkomt). In wat voor soort voedsel zitten antioxidanten? Je komt ze vooral tegen in noten, volkoren granen, olijfolie en in groente en fruit natuurlijk. Een bron van antioxidanten zijn blauwe bessen. En laat de Pumpkin Spice granola nu boordevol zitten met deze krachtpatsers. Het geeft je immuunsysteem dus een gezonde boost en zo maken de radicale stoffen nog minder kans. 

Hopelijk hebben we het een en ander voor je kunnen ophelderen. Heb je vragen? Je kunt ons altijd een mailtje sturen
([email protected]). En heb je nog geen granola in huis? Je kunt hier verse Oot bestellen die het best bij jouw doel past. 

Fijne dag,
Het team van Oot 

p.s. Doe jij al mee aan de Oot-ontbijtchallenge? De hele maand januari starten we de dag met gezond ontbijt! Als je het leuk vindt om ook mee te doen, dan kun je je gemakkelijk inschrijven. Je ontvangt de rest van de maand januari handige tips en tricks zoals lekkere en makkelijke recepten, tips van experts, informatie over nieuwe routines en ervaringen van mede-challengers. Je kunt je hier inschrijven voor de challenge. Nog wat meer weten over de challenge? Hier vind je extra informatie.

< Terug naar overzicht