5 tips om jouw dag vandaag wat gezonder te maken

< Terug naar overzicht

5 tips om jouw dag vandaag wat gezonder te maken

Vandaag is het Wereldgezondheidsdag. Een dag waarop extra aandacht wordt besteed aan gezondheid voor iedereen. Hier een paar tips om jouw dag (en die van anderen) vandaag wat gezonder te maken. Waarschijnlijk ken je de meeste al, maar het kan nooit kwaad om je geheugen even op te frissen, toch?

1. Beweeg minstens 30 minuten
Dat kan een intensieve workout zijn, maar ook wat rustigers. Ga bijvoorbeeld een half uur wandelen in het park tijdens een telefoontje dat je toch moet doen. Of als je liever thuisblijft, heb je weleens een online yoya- of pilatesles gevolgd? Er zijn allerlei leuke te vinden via Instagram. En als je eens wat totaal anders wilt proberen: zet je favoriete playlist aan en ga  een half uur dansen op de muziek!

2. Zorg ervoor dat je 2 liter water binnenkrijgt
Dat genoeg water drinken belangrijk is, dat weet je natuurlijk wel. Het zorgt ervoor dat vitale processen in je lichaam kunnen plaatsvinden. Bovendien kan te weinig water drinken ervoor zorgen dat je je moe voelt, of dat je een hongergevoel krijgt en meer gaat eten dan je nodig hebt (doordat je lichaam dorst verwart met honger). Op sommige dagen kan 2 liter water drinken nog best een uitdaging zijn. Soms helpt het om een glas of zelfs kan/fles water op tafel te zetten, en elke keer als je je telefoon oppakt een slok te nemen. Dan lukt een glas per uur vast wel 😉

3. Eet 2 stuks fruit en 200 gram groente
Fruit en groente bevatten veel vitamines, mineralen en vezels. Het eten van genoeg fruit en groente kan het risico op bepaalde ziektes verlagen (bijvoorbeeld diabetes type 2 en hart- en vaatziekten). Weet je wat kan helpen om genoeg groente en fruit binnen te krijgen? Begin lekker vroeg, eet bij je ontbijt altijd al wat fruit en eet wat groente bij de lunch. Of wat rauwkost tussendoor. Of maak een lekkere smoothiebowl, zoals deze bowl met bloemkool en blauwe bessen.

4. Ga vanavond op tijd slapen
Een volwassene heeft gemiddeld 7 tot 9 uur slaap per dag nodig. Als je morgen bijvoorbeeld om 7 uur moet opstaan, betekent het dat je het beste vóór middernacht in bed kan liggen. Je kunt eens proberen een uurtje extra slaap te pakken door iets eerder je bed in te kruipen. Deze extra slaap geeft je lichaam meer tijd om te herstellen van de dag.

5. Geef iedereen die je vandaag (online) ziet een compliment
Een compliment geven is een kleine moeite en geeft de ontvanger een goed gevoel (als je het goed doet ;). Goed voor de psychische gezondheid van een ander dus!

P.s. Nog geen granola in huis? Je kunt hier verse Oot bestellen.

< Terug naar overzicht