De rol van ontbijten op je energieniveau

< Terug naar overzicht

De rol van ontbijten op je energieniveau

Elke dag veel energie hebben zodat je alles kunt doen wat je maar wilt. Klinkt niet verkeerd, toch?
Toch komt het weleens voor dat je minder energie hebt dan je zou willen. Je voeding (en specifiek je ontbijt) kan daarin een belangrijke rol spelen. Hoe dat precies in elkaar zit? We leggen het je in deze blogpost uit.

Energie en welke factoren er invloed op hebben

In simpele termen is energie iets wat ervoor zorgt dat je lichaam dingen kan doen. Je denkt misschien meteen aan wat actiefs zoals fietsen of hardlopen. Maar ook in rusttoestand heeft je lichaam energie nodig. Bijvoorbeeld om te ademen of om voedsel te verteren. Je energieniveau is iets wat erg complex is. Het wordt door veel verschillende factoren beïnvloed. En de invloed van die factoren kan voor elk persoon weer anders zijn. Je hoeveelheid slaap en stress, en welke voedingsstoffen je binnenkrijgt kunnen bijvoorbeeld impact hebben op je energieniveau. In deze blogpost richten we ons specifiek op de rol van voeding op je energieniveau.

De rol van voeding op je energieniveau

Voor een constant energieniveau is het belangrijk dat de energie die je lichaam in- en uitgaat in balans is met elkaar. Dat heet ook wel in energiebalans zijn. Op de energiebalans heeft voeding veel impact. Dat is omdat alle energie die je binnenkrijgt alleen uit voeding kan komen. Voedingsstoffen uit je eten zorgen namelijk voor brandstof voor je lichaam. Als je te weinig energie binnenkrijgt heb je een energietekort. Hierdoor kun je je moe voelen en dat is natuurlijk niet fijn. Om dat te voorkomen is het belangrijk dat je lichaam in energiebalans is: voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen door goed en gevarieerd te eten. Aan de andere kant is het ook belangrijk dat je niet te veel energie binnenkrijgt. Op den duur wordt die extra energie namelijk opgeslagen in je lichaam (bijvoorbeeld in je vetweefsel). Een goede balans is dus het allerbelangrijkst!

De rol van ontbijten op je energiebalans

Ontbijten kan je helpen om in energiebalans te blijven. Je ontbijt zorgt ervoor dat je lichaam aan het begin van een nieuwe dag van energie wordt voorzien. Dat is belangrijk omdat je in je slaap geen nieuwe energie binnenkrijgt, maar wel energie verbruikt (zelfs ongeveer 25% van je totale dagelijkse verbruik!). Als je opstaat en actief wordt heeft je lichaam dus snel nieuwe energie nodig. Deze energie kan deels komen uit de reserves die je lichaam heeft opgeslagen. Daaruit kan nieuwe energie als het ware “gemaakt” worden. Maar je kan je lichaam ook helpen door het te voorzien van nieuwe energie door te ontbijten. Daarbij is een gevarieerd ontbijt met veel verschillende voedingsstoffen belangrijk. En naast nieuwe energie geeft ontbijten je ook een rustmoment voordat je dag écht begint. Dat kan ook helpen om je meer uitgerust en energieker te voelen.

Belang van een goed en gevarieerd ontbijt

Voor een energieke start is het van belang dat je ontbijt uit veel verschillende voedingsstoffen bestaat. Aan de ene kant wil je voedingsstoffen binnenkrijgen die je lichaam direct energie geven: eiwitten, koolhydraten of (gezonde) vetten. Aan de andere kant wil je ook mineralen en vitamines binnenkrijgen. Deze leveren zelf geen energie, maar zorgen ervoor dat de processen in je lichaam op de juiste manier verlopen. Bijvoorbeeld dat je efficiënt de benodigde energie kan opnemen uit voeding. Ten slotte is het belangrijk dat je ontbijt weinig (snelle) suikers en veel vezels bevat. Te veel suiker zorgt ervoor dat er grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel komen. Dat geeft je een korte periode veel energie, maar die energiepiek gaat ook snel weer weg. Vezels zorgen juist voor het omgekeerde. Ze stabiliseren je bloedsuikerspiegel waardoor je een constanter energieniveau behoudt.

Een gevarieerd ontbijt met Oot kan helpen om je dag energiek te starten. Bijvoorbeeld als je het combineert met wat yoghurt en vers fruit. Hierdoor krijg je veel verschillende voedingsstoffen binnen. De noten, pitten en zaden (en haver) in Oot zijn hoog in eiwitten, mineralen, vitamines en vezels. Daarbovenop geeft yoghurt nog wat extra eiwit, en zitten er in fruit ook veel vitamines, mineralen en vezels. Een combinatie van deze voedingsstoffen helpen je met een energieke kickstart van je dag!

 

Nog geen granola in huis? Je kunt hier verse Oot bestellen.

P.s. Meningen van wetenschappers en diëtisten kunnen verschillen in de voedingswereld. Deze blogpost is in de basis gebaseerd op informatie van het Voedingscentrum.

P.p.s. Als je een specifiek dieet volgt of een medische aandoening hebt (bijv. diabetes) kan het zijn dat er specifieke richtlijnen voor je gelden. Volg in dat geval altijd de adviezen van je eigen arts of diëtist.

< Terug naar overzicht