Alles over haver

< Terug naar overzicht

Alles over haver

Bij Oot zijn we gek op haver, onze naam zegt het al.

Waarom je moet oppassen met niet-biologische haver
Onze haver is oer-Hollands én hij is biologisch. Dat is belangrijk, want haver is een kwetsbaar gewas. Op niet-biologische haver wordt vaak het bestrijdingsmiddel glyfosaat gebruikt. Glyfosaat is omstreden en drie jaar geleden was het nog volop negatief in het nieuws (1,2,3,4). De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid had toen besloten dat het bestrijdingsmiddel gebruikt mag worden tot eind 2022 (5). Na die periode gaan ze opnieuw beslissen of glyfosaat wel veilig is om te gebruiken. Dat besluit zorgde voor veel ophef, omdat bijvoorbeeld studies van het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek lieten zien dat glyfosaat mogelijk ziekteverwekkend is (6).
Je herkent grond bespoten met glyfosaat zelf misschien ook wel, het zijn de weilanden die oranje verkleuren (als gevolg van het gebruik van glyfosaat).

 

Naast biologisch is onze haver oer-Hollands, uit de Flevopolder. Door te kiezen voor haver uit Nederland verminderen we het aantal voedselkilometers van onze granola. Haver heeft in het algemeen ook veel voordelen voor je gezondheid:

1. Goed voor je hart

Haver bevat bètaglucanen. Een bètaglucaan is een speciaal type vezel. Verschillende studies hebben laten zien dat 3 gram van deze vezels per dag je (slechte, LDL) cholesterolgehalte met 8 tot 23% verlaagt. Dit gebeurt omdat deze vezels je cholesterol kunnen binden. En omdat deze stofjes zelf niet door je lichaam opgenomen kunnen worden, nemen ze als het ware de cholesterol mee je lichaam uit. En dat is positief, want minder cholesterol in je bloed betekent minder kans op hart- en vaatziekten.

2. Pieken zonder suiker

In haver zit veel magnesium. Dat is een soort supermineraal dat helpt met het reguleren van je bloedsuikerspiegel. Het helpt dus tegen pieken en dalen (in je suikerspiegel dan hè). Dit zorgt ervoor dat je je langer energiek voelt en ook minder snel las hebt van dips in je energieniveau.

3. Haver stopt je vol

In haver zitten veel vezels. Je lijf moet moeite doen en heeft tijd nodig om die vezels af te breken en de energie uit haver op te nemen. De voedingsstoffen uit haver worden dus langzaam en geleidelijk opgenomen in je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je langer verzadigd bent en niet zo snel weer honger hebt. Laat die chocoladerepen dus maar liggen, die heb je niet nodig 😉

4. Goed voor je immuunsysteem

Haver zit ook vol met antioxidanten. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen infecties en zijn goed voor je afweersysteem. Wat speciaal is aan haver is dat het ook avenanthramides bevat: een heel lastige naam voor een type antioxidant dat kan helpen je bloeddruk te verlagen.

5. Goed voor je darmen

In haver zitten veel vezels die je darmen gezond houden. Dit doen de vezels op verschillende manieren: ze dragen bij aan een gezonde darmflora, verbeteren je darmperistaltiek en daarmee je stoelgang, en ze bieden ook nog eens preventie tegen darmkanker.

In de Crunchy Nuts, Cacao Boekweit, Chia Spice & Pumpkin Spice vormt haver de basis van onze granola.
Nog geen granola in huis? Je kunt hier je granola bestellen.

 

Bronnen:
(1) https://fd.nl/morgen/1224176/glysofaat-is-het-nu-echt-schadelijk
(2) https://www.volkskrant.nl/wetenschap/europarlement-wil-verbod-op-bestrijdingsmiddel-roundup-kankerverwekkend-volgens-who~bba5b0a7/
(3) https://www.wur.nl/nl/nieuws/Veel-glyfosaat-in-landbouwgronden-Verlenging-toelating-niet-verstandig..htm
(4) https://nos.nl/artikel/2245659-miljoenenboete-voor-monsanto-bedrijf-wist-al-jaren-van-mogelijk-gevaar-roundup.html
(5) https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/glyphosate
(6) https://www.iarc.fr/featured-news/media-centre-iarc-news-glyphosate/

< Terug naar overzicht