5 tips om uitgerust wakker te worden

< Terug naar overzicht

5 tips om uitgerust wakker te worden

Uitgerust wakker worden brengt veel positiefs mee, dat hoeven we je niet te vertellen. Maar soms ben je vroeg gaan slapen en word je tóch moe wakker. Er zijn naast de duur van je slaap, een stel andere factoren waar je op kunt letten om je dag fris te beginnen. Want als je uitgerust opstaat, ben je de rest van de dag vaak ook productiever. Klein tipje van de sluier, uitgerust wakker worden begint vaak al bij de avond ervoor…

1. Ga naar buiten in je (lunch)pauze
Een langdurig tekort aan vitamine D zorgt ervoor dat je weinig energie hebt, waardoor je moe wakker kunt worden. Je lichaam kan zelf vitamine D aanmaken wanneer je buiten bent en er zon op je huid schijnt. In deze tijd zitten we helaas wat meer binnen dan normaal. Daardoor kan het zijn dat je niet voldoende vitamine D binnenkrijgt. Het is daarom extra belangrijk om elke dag minstens 30 minuten buiten te zijn (op een rustige plek waar je genoeg ruimte hebt voor jezelf). Neem bijvoorbeeld wat vaker korte pauzes om naar buiten te gaan. En mocht je vanuit huis werken dan zou je ook de dag kunnen beginnen met een blokje om.

2. Lekker uitbuiken na je avondmaaltijd
Je lichaam kan zich in twee verschillende toestanden bevinden: in een rusttoestand of in een actieve toestand. Je verteringssysteem werkt het optimaalst als je lichaam zich in de rusttoestand bevindt. Ga daarom na je avondmaaltijd niet al te snel iets actiefs doen, maar blijf gezellig lekker even zitten met de rest. Hierdoor weet je zeker dat je lichaam niet ’s nachts nog hard aan het werk is om je avondmaaltijd te verteren, zodat je tijdens je slaap écht uit kunt rusten.

3. Drink een glas water voor het slapengaan
Misschien voor de hand liggend, maar het is belangrijk om genoeg water te drinken gedurende je dag. Zo ook voor het slapengaan. Gedurende de nacht verliest je lichaam veel vocht: via je ademhaling of doordat je zweet. Omdat je geen water drinkt tijdens het slapen droogt je lichaam eigenlijk elke nacht een beetje uit. Dit zorgt voor een sloom en vermoeid gevoel na het opstaan. Als je vóór het slapengaan een glas water drinkt, voorkom je dat je wakker wordt met een watertekort. En vergeet niet om meteen na het opstaan ook weer een glas water te drinken.

4. Zet de kachel minstens één uur voor je gaat slapen uit
Brrr. Misschien niet wat je wilt horen, vooral nu het wat kouder begint te worden. Maar de temperatuur van je kamer speelt een belangrijke rol in de kwaliteit van je slaap. Om in een diepe slaap te vallen, moet je eigen lichaamstemperatuur namelijk ook dalen. In een slaapkamer van 18 °C gaat dat het makkelijkst. Mocht je je kachel aanhebben, is het goed om die ruim voor het slapengaan uit te zetten. Niet alleen goed voor jezelf, maar ook goed voor het milieu!

5. Neem een momentje rust voor het slapen
Stress is een van de grootste boosdoeners als het gaat om mentale en fysieke vermoeidheid. Als je lichaam veel stress ervaart, wordt het cortisolgehalte verhoogd. Hierdoor staat je lichaam constant op actief, wat natuurlijk veel energie kost. Neem voor het slapengaan daarom een momentje rust. Bijvoorbeeld door te mediteren of ademhalingsoefeningen te doen. Of door lekker te knuffelen. Dit laatste zorgt ervoor dat er een hormoon aangemaakt wordt dat goed tegen stress werkt, waardoor je lichaam vóór het slapengaan alvast in een rusttoestand komt.

Hopelijk helpen deze tips je om uitgerust wakker te worden. En als je eenmaal wakker bent: vergeet niet je dag goed te starten met een glaasje water en een voedzaam ontbijt (geheime tip: Oot zit vol met gezonde voedingsstoffen die je ochtend een kickstart geven :).

Geen Oot in huis? Je kunt hier Oot bestellen.

< Terug naar overzicht