Vijf tips om uitgerust wakker te worden

< Terug naar overzicht

Vijf tips om uitgerust wakker te worden

We hebben vijf tips voor je op een rijtje gezet die je kunnen helpen om uitgerust wakker te worden.

1. Ga naar buiten in je (lunch)pauze
Een langdurig tekort aan vitamine D zorgt ervoor dat je weinig energie hebt, waardoor je moe wakker kan worden. Vitamine D kan je lichaam zelf aanmaken wanneer er zon op je huid schijnt. Daarom is het belangrijk om elke dag minstens 30 minuten buiten te zijn. Ook al lijkt het buiten bewolkt te zijn, neemt je lichaam nog steeds zonlicht op. Loop bijvoorbeeld in de pauze een rondje naar buiten, of ga wat vaker met de fiets naar je werk (mocht je dit nog niet doen).

2. Lekker uitbuiken na je avondmaaltijd
Ons lichaam kan zich in twee verschillende toestanden bevinden: in een rusttoestand of in een actieve toestand. Je verteringssysteem werkt het optimaalst als je lichaam zich in de rusttoestand bevindt. Ga daarom na je avondmaaltijd niet al te snel iets actiefs doen, maar blijf gezellig lekker even zitten met de rest. Hierdoor weet je zeker dat je lichaam niet ’s nachts nog hard aan het werk is om je avondmaaltijd te verteren, zodat je tijdens je slaap écht uit kan rusten.

3. Drink een glas water voor het slapengaan
Misschien voor de hand liggend, maar het is belangrijk om genoeg water te drinken gedurende de dag. Zo ook voor het slapengaan. Water is essentieel voor je lichaam, omdat je cellen, weefsels en organen omringd zijn door water. Als je niet genoeg water drinkt, krijg je vaak last van hoofdpijn en vermoeidheid. Tijdens je slaap verliest je lichaam veel vocht. Als je vóór het slapengaan een glas water drinkt, voorkom je dat je wakker wordt met een watertekort, wat ook een oorzaak is van moe wakker worden.

4. Zet de kachel minstens één uur voor je gaat slapen uit
Brrr. Misschien niet wat je wilt horen, vooral in deze laatste wintermaand. Maar de temperatuur van je kamer speelt een belangrijke rol in de kwaliteit van je slaap. Om in een diepe slaap te vallen, moet je eigen lichaamstemperatuur namelijk dalen. In een slaapkamer van 18 °C gaat dat het makkelijkst. Zet daarom je kachel ruim voordat je gaat slapen uit. Niet alleen goed voor jezelf, maar ook nog eens goed voor het milieu!

5. Neem een momentje rust voor het slapen
Stress is een van de grootste boosdoeners als het gaat om mentale en fysieke vermoeidheid. Als je lichaam veel stress ervaart, wordt het cortisolgehalte verhoogd. Hierdoor staat je lichaam constant op actief, wat natuurlijk veel energie kost. Neem voor het slapengaan daarom een momentje rust. Bijvoorbeeld door te mediteren of ademhalingsoefeningen te doen. Of door lekker te knuffelen. Dit laatste zorgt ervoor dat er een hormoon aangemaakt wordt dat goed tegen stress werkt, waardoor je lichaam vóór het slapengaan alvast in een rusttoestand komt.

Hopelijk helpen deze tips je om uitgerust wakker te worden. En als je eenmaal wakker bent: vergeet niet je dag goed te starten met een glaasje water en een voedzaam ontbijt (bijvoorbeeld met Oot).

Geen Oot in huis? Je kunt hier Oot bestellen.

< Terug naar overzicht