Waarom het belangrijk is om genoeg eiwitten binnen te krijgen

< Terug naar overzicht

Waarom het belangrijk is om genoeg eiwitten binnen te krijgen

Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof voor je lichaam. Ze leveren calorieën (dus energie) en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in je lichaamscellen. Maar wat heb je daar nu aan, eiwit in je lichaam?

De belangrijkste voordelen:

1. Je snackt minder
Na het eten van eiwit eet je minder. Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel. Dit zorgt ervoor dat je minder snackt en verklaart waarom het eten van eiwitten zo’n succes is bij diëten.

2. Eiwit is een belangrijke bouwstof voor je lichaam
Alle cellen in ons lichaam bevatten eiwit. Niet alleen voor nieuwe cellen is eiwit nodig, maar ook voor bestaande cellen. Cellen vernieuwen zich namelijk steeds. Eiwitten worden onder andere gebruikt voor het aanmaken van nieuw weefsel, organen, enzymen, hormonen en neurotransmitters voor onze hersenen. Het binnenkrijgen van voldoende eiwitten zorgt ervoor dat je lichaam al deze belangrijke functies uit kan voeren.

3. Je kunt op een gezonde manier afvallen
Eiwit houdt je spierweefsel in stand. En spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel. Dus het eten van eiwit kan je helpen om op gewicht te blijven. Vetten worden namelijk verbrand en je spiermassa blijft behouden – en helpt weer meer vetweefsel te verbranden.

4. Eiwitten zijn goed voor je bloed
Eiwitten spelen een rol bij het transport van stoffen in het bloed en verlagen ook nog eens je bloeddruk. We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat een lage bloeddruk goed voor je is.

5. Je blijft langer sterk en fit
Hoe meer spiermassa je behoudt, hoe kleiner de kans op sarcopenie (afname van je spierkracht door veroudering). Het eten van eiwitten kan helpen dit te voorkomen en zo bijdragen aan een fitter lichaam.
Kortom, het is verstandig om genoeg eiwitten te eten. In welke voeding zitten veel eiwitten? Bijvoorbeeld in vlees, vis, peulvruchten en natuurlijk een ei. Maar wist je dat ook haver, de basis van onze granola, veel eiwitten bevat? Wel 17 gram per 100 gram! Bovendien zitten er in noten, pitten & zaden ook veel eiwitten en laten we onze granola daar nu ook tjokvol mee stoppen.

Ter vergelijk: een ei bevat gemiddeld 7 gram eiwitten, dat is evenveel als een portie granola van Oot. Bij de voedingswaardes lees je precies hoeveel eiwitten elke Oot Granola bevat.

 

Foto: Dit is een mengmachine waarmee eiwit wordt opgeklopt.

< Terug naar overzicht