Waarom haver zo goed voor je is

< Terug naar overzicht

Waarom haver zo goed voor je is

Je wordt er vaak tureluurs van: al die verschillende berichten over wat wel en niet gezond is. Gelukkig zijn er ingrediënten waar wetenschappers het allemaal over eens zijn. Zoals haver. Dat had je misschien al weleens gehoord. Maar weet je ook waarom?

De 5 voordelen op een rijtje.

1. Goed voor je hart
Haver bestaat vooral uit vezels genaamd bètaglucanen. En verschillende studies hebben laten zien dat 3 gram van deze vezels per dag, je cholesterolgehalte met 8 tot 23% verlaagt. En lager cholesterol betekent minder kans op hart- en vaatziekten. En die 3 gram zit al in één portie Oot (50gr.) (niet de Paleo Mix).

2. Goed voor de lijn
De vezels in haver worden langzaam opgenomen in je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je sneller en langer verzadigd bent. En dat betekent minder snacken.

3. Pieken zonder suiker
Haver is van nature een bron van magnesium. Dat is een soort supermineraal dat helpt met het reguleren van je insulineconcentratie. Dat klinkt misschien ingewikkeld. Maar het betekent eigenlijk dat het helpt tegen pieken en dalen, in je suikerspiegel dan hè.

4. Wie mooi wil zijn…
Vroeger werd haver gebruikt bij huidirritaties zoals verbrande huid, eczeem of waterpokken bij kinderen. Eén kopje haver in je badkuip was genoeg. Nu hoef je er niet per se in te baden om je huid goed te verzorgen. Haver bevat namelijk vitamine B. En die helpt bij de verzorging van je haar, huid en nagels. Als je elke dag één portie Oot eet, krijg je al 25 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B binnen.

5. Geen appels maar haver
De vezels in haver voorkomen ook infecties en dragen bij aan het herstel van je immuunsysteem. Als je jouw portie Oot dan ook nog combineert met bosvruchten, dan wordt de werking versterkt. En krijgt jouw immuunsysteem elke dag een boost. Begin jij je dag supergezond.

Wist je trouwens dat haver zo oud is als de weg naar Rome? Havermout werd al in 7000 voor Christus gegeten. Oot bevat naast haver ook nog minstens 30% noten, pitten en zaden. En daar zitten ook veel vitaminen en mineralen in. Waar wij in één van de volgende blogs over zullen schrijven. Bekijk de granola’s

< Terug naar overzicht