Dit zou je eigenlijk elke ochtend moeten doen

< Terug naar overzicht

Dit zou je eigenlijk elke ochtend moeten doen

Word je soms ook moe van dit ongure weer?
Hier 5 – soms confronterende – tips om meer energie te krijgen in de ochtend (naast ontbijt met Oot natuurlijk!):

1. De koude douche
Misschien niet wat je wil horen… maar hij werkt wel! Dat een koude douche goed is voor je bloedcirculatie en huid wist je waarschijnlijk al.
Maar wist je ook dat je ervan afvalt? Door de plotselinge kou ervaart je lichaam stress. Je lichaam gaat vervolgens calorieën verbranden om weer op temperatuur te komen. Wie mooi wil zijn moet kou lijden.

2. IJzersterk
Ken je die zure gele vitamine pilletjes van vroeger. Je weet wel, die je in de winter kreeg om je immuunsysteem een handje te helpen. We zijn er inmiddels achter dat vitamine C niet het probleem is. Juist vitamine D kunnen we gebruiken. Vitamine D krijg je van natuurlijk zonlicht. Ook in de winter. Koud inderdaad, maar naar buiten gaan helpt echt. En wist je dat dit niet alleen je immuunsysteem helpt maar ook bijdraagt aan de opname van calcium voor een goede werking van je spieren en botten.

3. Drink ’s morgens veel water
Goed slapen is belangrijk. Maar als je lekker je 8 uurtjes slaap hebt gehad, betekent dit dat je geen vocht hebt binnengekregen. Daarnaast verlies je ook vocht tijdens het slapen via zweet en speeksel. Eigenlijk begint je dag dus super uitgedroogd. Begin je dag dus altijd met een glas water. Liefst lauw, dan kan je lichaam het water het makkelijkst opnemen. En dat is ook wat vriendelijker voor je maag. Wist je trouwens ook dat vaak wanneer je denkt dat je honger hebt, je eigenlijk dorst hebt? Altijd eerst een glas water en dan pas die appel dus.

4. Uitrekken
Heerlijk toch, uitrekken als je net wakker bent? Het heeft ook een lichamelijke functie: tijdens het uitrekken breng je je bloedsomloop op gang. Bovendien geef je je longen de ruimte, waardoor het het bloed meer zuurstof rondbrengt. Doordat je bloedsomloop hierdoor ook op gang komt, kan je ook meer afvalstoffen afvoeren. Een zuiver begin van je dag. En met strekken bedoelen we natuurlijk niet een halfbakken arm in de lucht. Geef je lichaam een flinke stretch in de ochtend: op je tenen staan, armen hoog in de lucht, en daarna handen naar je tenen. Ben je meteen wakker.

5. Ontbijten zonder dip
Je begrijpt natuurlijk dat wij als granolabakkers ontbijt heel belangrijk vinden. Je hebt zelf ongetwijfeld ook vaak gehoord dat het de belangrijkste maaltijd van de dag is. Maar waarom nou eigenlijk? Ontbijt legt eigenlijk de basis voor je dag, en een verdeeld voedingspatroon, dat wist jij waarschijnlijk ook al. Een goede verdeling van je voeding zorgt ervoor dat je minder overeet bij bijvoorbeeld lunch of avondeten. Bij overeten gaat er meer bloed naar de maag, bloed wat minder zuurstof of mineralen naar de hersenen kan transporteren. Die alombekende 16:00 dip. Als je dus goed ontbijt, luncht heb je minder dipjes en meer focus door de dag.

Dus samenvattend: sta op, rek je uit, drink een glas lauw water, neem een koude douche en ontbijt stevig. En maak een ommetje in de kou. Dan kun jij er komende maanden helemaal tegenaan qua energie.

< Terug naar overzicht